Glutenfri mel

Glutenfri mel – hvilken meltype er god til hvad?

23. november 2020 af .
Foto: PantherMedia

Det kan være svært at vælge en glutenfri mel, der passer til det mad, man skal lave. De forskellige glutenfrie meltyper har hver deres bagevner og smagsnuancer, men nedenfor kan du finde en guide til 11 typer mel uden gluten.

Havremel

Glutenfrit havremel er fintmalet havre. Havremel smager som havregryn – bare med en lidt sødere smag. Havremel er nemt at bage med og indeholder samtidig store mængder kostfibre og protein.

Havre er glutenfrit fra naturens side, men tit bliver havregryn fremstillet på fabrikker, hvor mel kan snige sig med i grynene.

Havremel er god at bruge i:

Grovere bagværk såsom rugbrød, grove boller eller tærtedej.

Prøv f.eks.


Rismel

Rismel består af 95-100 % fint formalede risengryn. Du kan både købe rismel i en hvid og brun version. Den brune version består af brune fuldkornsris. Den indeholder noget mere protein og kostfibre end den hvide rismel. Begge typer af rismel er glutenfri.

Rismel er god at bruge i:

Grød eller som god base i sødt bagværk.

Prøv f.eks.


Boghvedemel

Boghvedemel er glutenfri, og er 100 % lavet af fint formalet og afskallet boghvede, og har sin helt egen fyldige smag. Boghvedemel giver en rigtig god smag og struktur i dit bagværk. Det anbefales ikke at erstatte mel 100 % med boghvedemel, men kun op til 40 %, da det ikke er sundt i for store mængder.

Boghvedemel er god at bruge til:

De klassiske små blinis, vafler, grød og bagværk.

Prøv f.eks.


Mandelmel

Mandelmel er også glutenfri og produceres af finmalede, afskallede mandler. Melet fra mandlerne er et enormt anvendeligt og alsidigt produkt, som du sagtens kan anvende i stedet for det klassiske hvedemel. Mandelmel indeholder gode fedtsyrer og en masse gode kostfibre. Erstatter du almindelig mel med mandelmel, skal du tilføje op til dobbelt så meget væske.

Mandelmel er god at bruge som:

Base i brød, kager og alt sødt bagværk takket være dens nøddeagtige smag.

Prøv f.eks.


Majsmel

Majsmel er en gullig og fin mel, som er fremstillet af malede majskorn. Majsmel findes specielt i de tynde pandekager tortillas. Majsmel har en let sødme og kan også bruges i diverse slags grød.

Majsmel er god at bruge i:

Grød, som stivelse i sovs eller til supper og til tortillas.

Prøv f.eks.


Kokosmel

Kokosmel er kødet fra kokosnødden, der er revet og tørret. Det smager ikke så meget af kokos og indeholder 65 % fedt, hvorfor det ofte indgår i noget sødt.

Kokosmel er god at bruge i:

Is, konfekt eller saftige kager.

Prøv f.eks.


Kokosfibermel

Kokosfibermel laves af resterne af kokoskødet, efter olien er presset ud. I modsætning til kokosmel indeholder kokosfibermel kun 17 % fedt, men hele 32 % kostfibre. Smagen er mild kokosagtig og sødlig.

Kokosfibermel er god at bruge som:

Alternativ til mandelmel. Kokosfibermel er også god i sødt bagværk.

*Hvis du bager brød og kager med kokosfibermel, skal du huske at tilsætte ekstra væske og også gerne øge mængden af æg.

Prøv f.eks.


Kikærtemel

Kikærtemel er lavet af tørrede kikærter, hvilket betyder, at proteinindholdet er højt. Det indeholder i gennemsnit 21 gram protein pr. 100 gram kikærtemel.

Kikærtemel er god at bruge i:

Mellemøstlige retter. Melet egner sig også godt i brød og bagværk. Det kan også bruges i supper, humus og falafler. 

Prøv f.eks.


Kartoffelmel

Kartoffelmel er stivelse fra kartofler. Den primære grund til at bruge det i brød og kager er, at det gør dejen tykkere og mere sammenhængende, da stivelsen binder vand. Smagen er ret neutral, så den er også god til at jævne en sauce.

Kartoffelmel er god at bruge i:

Kagecreme, frugtkompot og frugtgrød, lagkagebunde, glutenfri fars, samt til at jævne sauce.

Prøv f.eks.


Quinoamel 

Quinoamel er fintmalet quinoakorn, som indeholder en hel del kostfibre. Quinoamel har den fordel, at det giver en større mæthedsfornemmelse, end hvis du bager med hvedemel.

Quinoamel er god at bruge i:

Pizza- og tærtedej samt i diverse grovere bagværk.

Sorghum-mel (durra-mel)

Sorghum er oprindeligt en afrikansk græsart. Proteinindholdet er højt, og melet er godt at bage med. Smagen er en lidt skarp, så melet kan med fordel blandes med havremel.

Melet går også under betegnelsen durra-mel.

Sorghum-mel er god at bruge i:

Bagværk såsom muffins eller tærte.

Log ind
Ikke medlem? Opret bruger

Sidebar