Søde kartofler

Søde kartofler

På trods af navnet er søde kartofler faktisk ikke i familie med almindelige kartofler. Søde kartofler er rodfrugter med en aflang form og stammer oprindelig fra Amerika, men har for længst fundet vej til Europa. Roden tilberedes på samme måde som en kartoffel, smagen er blot sødere og konsistensen blødere, og indholdet af protein er tre gange højere end i almindelige kartofler. 

Der findes både søde kartofler og yams, og det er ikke helt den samme grøntsag, selv om mange tror det. Begge plejer at have lilla skræl, men de søde kartofler er orange eller gule indeni, hvorimod yams er flødehvide.


3 gode grunde til at spise søde kartofler 

1. Søde kartofler er rig på A-vitaminer og antioxidanter

En stor sød kartoffel indeholder over 100 % af det anbefalede daglige indtag af A-vitamin, der kædes sammen med antialdringsfordele, godt syn og forebyggelse af cancer. De orangefarvede rødder er naturens topscorer, hvad angår indhold af betacaroten, der i kroppen omdannes til A-vitamin og er en stærk antioxidant. Betacaroten menes at virke forebyggende mod hjertesygdom og bryst- og æggestokkræft. Hvis du spiser mange orange søde kartofler, kan din hud få en orange glød, hvilket er ganske ufarligt.

2. Søde kartofler hjælper med at stabilisere blodsukkeret

Selv om de er søde, har søde kartofler lavt glykæmisk indeks, hvilket vil sige, at de udsender sukker ganske langsomt ind i blodstrømmen. Ulig andre stivelsesholdige fødevarer, der pisker blodsukkeret i vejret hurtigt efter indtagelse, hjælper søde kartofler med at stabilisere blodsukkeret og giver en mere jævn energi.

3. Søde kartofler indeholder fibre og magnesium

Søde kartofler har et relativt højt indhold af fibre – en mellemstor sød kartoffel indeholder 3,8 gram. Fibrene er med til at øge mætheden og reducere risikoen for diabetes og til at holde tarmen sund. De indeholder også magnesium, som er et mineral, der styrker knoglerne og virker afstressende.

Log ind
Ikke medlem? Opret bruger

Sidebar