Aftensmad til under 30 kr.

Aftensmad til under 30 kr.

Det kan sagtens lade sig gøre at kreere sund, lækker og varieret aftensmad for få penge. For 30 kr. pr. person kan du faktisk komme rigtig langt! Nedenfor har vi samlet en række lækre opskrifter, du roligt kan lave uden at slå bunden ud af dit budget. 

Se også:  God hverdagsmad til under 50 kroner. 


Gode råd til at spare på madbudgettet

Der er mange ting, du kan gøre, for at spare på madbudgettet. De fleste kender til at gå på tilbudsjagt i diverse supermarkeder, for at spare lidt penge, men her får du yderligere seks råd, der vil hjælpe dig igennem måneden, uden at skulle leve af havregrød morgen, middag og aften. 

1. Opbyg et basislager

De fleste har et lille lager af ingredienser, som kan bruges i de fleste opskrifter. Hvis du sørger for altid at have dit basislager af krydderier, olie, ris og andre gode sager fyldt op, slipper du for at handle ind hele tiden. Du kan garanteret sagtens lave en fin pasta- eller risret med de ting, du lige har på hylderne. Så ryger du ikke i den dyre take away-fælde, når du ikke lige har tid eller overskud til at handle. Hvis du har et lager, kan du også tit udskifte ingredienser i en opskrift med den slags, du allerede har. Skal der fx bruges hasselnødder i en opskrift, kan du skifte dem ud med mandler, hvis du har dem liggende. 

2. Skru ned for dyre råvarer

Råvarer som kød kan være en dyr affære, men hvis du spæder din ret op med grøntsager, så bliver de både sundere og billigere. Kom fx revet grøntsager i din kødsauce eller havregryn i din frikadellefars.

3. Brug sæsonvarer

Brug sæsonvarer, så du får den bedste smag og den mest fordelagtige pris. Asparges er fx i sæson i april, maj og juni, så her er de langt billigere, da de ikke skal importeres langvejsfra. 

4. Dyrk selv

Spar på budgettet ved at dyrke dine egne krydderurter. Hvis du skal købe en ny potte hver gang, du skal bruge krydderurter i en opskrift, bliver det dyrt i længden. Plant den købte kryderurt om, og hold liv i den, så du sparer på den front. Det gælder også andre hjemmedyrkede afgrøder - hvis du har muligheden for det, er det billigere selv at dyrke danske kartofler, jordbær osv. 

5. Optimér dine indkøb

De fleste kender til rådet om at lave en madplan, så du kan nøjes med at handle én gang om ugen, men det kan faktisk gøres meget nemmere. Hvis du bruger onlinesupermarkederne, slipper du helt for at sætte dine fødder i et supermarked, og så er der ingen fare for, at du bliver fristet af slikhylderne - medmindre du selv klikker dig ind på dem.

6. Brug fryseren

En fryser er guld værd, så det er med at udnytte potentialet. Frys dine rester, og lad være med at smide råvarer ud, som stadig er gode. Har du fx bananer, du ved, du ikke får spist, kan du sagtens fryse dem ned og bruge dem til alt fra bananpandekager til bananmuffins

Du kan også sagtens fryse en rest mælk eller fløde, og hvis du har en rest grøntsager, kan du snitte dem fint og fryse dem ned. Et plukket kyllingeskrog kan også sagtens fryses ned.

Log ind
Ikke medlem? Opret bruger

Sidebar